fENNA is omdenken in boekhouden
Boekhouden? Of omdenken?
Als je aan iemand vraagt hoe boekhouden werkt, zal die iets antwoorden als:
- Je maakt verkoop facturen aan in het verkoopboek en controleert of die betaald zijn.
- Dan maak je inkoopfacturen aan in het inkoopboek, en houdt ook bij of die betaald zijn.
- De betalingen houd je bij met kasboek en bankboek. De mutaties in beide boeken worden verwerkt in de verkoop- en inkoopboeken.
- Verder boek je vaste activa in, en boek je iedere zoveel tijd afschrijvingen
- Ten slotte boek je de salarissen in in het loon-boek, en verwerk je daarvoor ook de betalingen.
Dat is allemaal waar, en dat is wat iedereen ongeveer doet. Maar het is erg omslachtig. Zelfs zó omslachtig, dat vaak de afschrijvingen en lonen maar één keer per jaar, achteraf, worden geboekt. Een hele tijd nadat het jaar is afgesloten weet je dan precies hoe je ervoor stond. Handig…(NOT!).
Omdenken met fENNA
Om te veranderen helpt het als je niet uit de “gevestigde orde” komt. Team fENNA is opgezet door IT-ondernemers. Handig en pragmatisch, en versterkt door accountants en inmiddels een enthousiaste gebruikersgroep. Maar om te beginnen heeft fENNA heeft een andere benadering.
Namelijk: “als iets al bekend is, wil ik het niet meer invullen”.
Of meer specifiek: “als de bank al bijhoudt bij wie ik wat uitgeef, hoef ik zelf geen inkoop meer in te typen“. Die informatie is al beschikbaar in het bankafschrift.
Bij fENNA houden we niet van typen (het is al een wonder hoe weinig type-fouten er op deze pagina staan). Door de bankafschriften in te lezen, komt de benodigde informatie in fENNA terecht. Door de tegenpartij van de betaling te bepalen, weten we ruwweg wat de kostensoort is, en de bijbehorende Btw (bij KPN of Vodafone koop je nu eenmaal geen melk). fENNA stelt voor wat op basis van de bankafschriften bekend is, en maakt op basis daarvan de inkoop aan, en verwerkt de betaling van de inkoop direct. Dat scheelt dus een hoop werk.
Betrouwbaarheid
Toen we deze aanpak toetsten bij de Belastingdienst, bevestigde één van de architecten van toezicht, dat de Belastingdienst de bankgegevens als de meest betrouwbare gegevens van de administratie beschouwt. Door je inkoop-administratie te baseren op de bank-gegevens, wordt dus de betrouwbaarheid van de administratie vergroot.
Maar…het factuurstelsel?
Ja het factuurstelsel. Dat is wettelijk verplicht. Het betekent dat de boekhouding moeten worden bijgehouden op de factuurdatum in plaats van de betaaldatum.
Daar voldoe je sowieso aan door te factureren vanuit fENNA. En voor de inkoop-administratie voldoe je ook eenvoudig met fENNA. Je vult, alleen als de betaal-datum afwijkt van de factuurdatum, de juiste datum in bij het verwerken van de betaling (of achteraf als de betaling automatisch is verwerkt). Altijd nog veel tijdwinst.
Tenslotte heb je misschien nog facturen ontvangen die je nog niet betaald hebt als het tijd is om BTW-aangifte te doen. Die moet je even handmatig invoeren. Het gaat hierbij doorgaans om 1% van de inkopen (daarom is omdenken zinvol). En als je die vergeet? Zolang het om minder dan 1000 euro Btw gaat (een inkoop van minder dan EUR 4761,91), mag je die gewoon meenemen in de volgende aangifte (zie het gele vlak op de pagina van de belastingdienst). Doet fENNA zelfs automatisch voor je.
En contante betalingen dan?
Ja, contante betalingen. Bestaat nog steeds, en gaat waarschijnlijk ook nooit weg, daarvoor is betalen zonder stroom te handig. Bij het verwerken profiteer je niet van de administratie van de bank, maar door een beetje omdenken maakt fENNA het je wel zo gemakkelijk mogelijk.
Voor factureren kies je bij fENNA voor “op rekening”, of “contant”. Contant betekent in dit geval dat direct, “in baar geld” (ook wel “handje contantje”) wordt betaald. die betaling wordt dan ook direct verwerkt, terwijl je de factuur maakt (scheelt weer handelingen). fENNA gaat er dan dus vanuit dat je het geld ook hebt gekregen. Als er gepind wordt, trek je in fENNA dat bedrag eenvoudig af van het kas-saldo, bij het verwerken van de pin-ontvangst. En alles klopt als een bus.
Op rekening gefactureerd en contant betaald gekregen? Kan ook gebeuren. Is niet veel werk, gewoon invullen om hoeveel het gaat. De rest verwerk je op dezelfde manier als bank-betalingen. Het gaat in feite om hetzelfde, betaald is betaald. Het enige jammere is dat je zelf moet typen…