Teksten in de factuur

Het belang van tekst in de factuur

De factuur moet op een juiste wijze beschrijven wat gefactureerd wordt. Je wil natuurlijk dat je klant begrijpt wat er in rekening wordt gebracht, en wat niet.

Op die manier kan ook worden vastgesteld, dat de juiste btw-tarieven zijn gehanteerd. Daar heeft de Belastingdienst dan weer interesse in. Daarnaast zijn sommige teksten verplicht, bijvoorbeeld om te markeren dat een factuur een intra-communautaire factuur is.

Inleidende tekst

Om een inleiding aan de factuur toe te voegen, of een referentie, moet je op het “Plus”-knopje klikken, rechts van de factuurdatum-sectie. Hierdoor wordt het tekst-veld zichtbaar waar je de inleiding, en ook een referentie-tekst in kunt vullen.

De inleidende tekst wordt opgeslagen bij de contactgegevens van de klant, zodat je een klantspecifieke inleiding kunt gebruiken, en toch consistent kunt blijven.

Intracommunautaire leveringen

Als een intracommunautaire levering in rekening gebracht wordt, plaatst fENNA automatisch de verplichte verwijzing naar het wetsartikel in de inleiding. Daar hoef je niks voor te doen, behalve een factuur opmaken voor een (niet-particuliere) klant in een EU-land.

Let wel op dat je, als je een particulier factureert, je het contact aanmaakt als “Persoon” en niet als “Bedrijf”, om niet ten onrechte als een intracommunautaire levering te factureren.

Referentie

Het invoerveld voor de referentietekst wordt ook zichtbaar als je op de “Plus”-knop klikt, onder de betaaltermijn. Let op: de referentietekst wordt niet bij de klantgegevens opgeslagen. Omdat die bij één klant toch steeds verschillend kan zijn.

Als je de referentie-tekst leeg laat, zal het tekst-label ook niet opgenomen worden in de factuur. Alleen als er werkelijk een referentie wordt ingevuld, wordt het label en de referentie-tekst afgedrukt.

Omschrijving

De factuurregel heeft standaard, de kop “Omschrijving”. Een goede factuur bevat, voor alle in rekening gebrachte dingen, een goede omschrijving. De belastingdienst heeft daar regels voor.

Je kunt in het omschrijvingen-veld alle tekst kwijt die daarvoor nodig is.

Producten

Naast de kop “Omschrijving” staat ook een “Plus”-knop. Als je deze aanklikt, verandert de indeling van de factuur. De keuzelijst voor producten wordt dan zichtbaar.

Als je producten gebruikt, wordt de standaard productomschrijving opgenomen in de factuur. Deze omschrijving kun je nog steeds uitbreiden door daarnaast een omschrijving toe te voegen. Deze wordt in de factuur dan opvolgend op de product-omschrijving afgedrukt.

Lees in dit artikel meer over het gebruik van producten in de facturatie.

Afsluitende tekst

In fENNA wordt automatisch een afsluitende tekst getoond, die de factuurdatum, de betaaltermijn en de gekozen bankrekening, combineert in een betaalinstructie. Je kunt deze aanpassen door op de tekst te klikken.

In het dialoogscherm kun je de tekst aanpassen met je eigen woorden. Je kunt verwijzingen naar het factuurnummer, de vervaldatum (de datum waarop de factuur betaald moet zijn) en het IBAN-nummer, toevoegen door op “+factuurnummer”, “+vervaldatum” of “+IBAN” te klikken. Deze verschijnen in de tekst respectievelijk als: {:invoice_number:}, {:due_date:} en {:IBAN_number:}, en worden dynamisch vervangen in het scherm en de factuur.

Je kunt, als je spijt hebt van je wijzigingen, altijd de standaardtekst herstellen, en opnieuw beginnen.

Email-tekst

De factuur wordt uiteindelijk gemaild naar je klant. De tekst van die email wordt, als de factuur definitief gemaakt wordt, ook opgeslagen bij de klant, als de check-box daarvoor aan staat.

Op deze manier kun je ook de emailtekst personaliseren voor je klant, zonder daar steeds moeite voor te hoeven doen.

Eigen cc

Je krijgt zelf een kopie van de email (en de factuur), maar daar is iets bijzonders mee.

Er staat beschreven dat de email naar de klant een andere is, om te zorgen dat de tracking van de oorspronkelijke email niet verstoord raakt. Je kunt in die tekst wel zien waar de oorspronkelijke email naartoe is verstuurd. Deze tekst kun je niet aanpassen of verwijderen.

“[Dit is een kopie van de factuur die naar de klant is verstuurd. Die is in een aparte email naar __________@________.___ gestuurd, om te zorgen dat de “openings-bevestiging” alleen werkt als de klant de email opent, en niemand anders.]”

Dynamische teksten

Als je facturen plant om later te versturen kun je datum-verwijzingen in de taksten toevoegen, die ten tijde van factureren worden omgezet. Lees in dit artikel hoe je dynamische teksten in de factuur gebruikt.