Grootboekkaart in fENNA

Grootboekkaart

Met de grootboekkaart van fENNA heb je een goed overzicht van wat er is gebeurd in de boekhouding. Je ziet er alle posten die geboekt zijn, per rekening.

Je kunt ze ook gemakkelijk aanpassen en in sommige gevallen, annuleren – direct vanuit de grootboekkaart. fENNA zorgt er automatisch voor dat je boekhouding altijd klopt, zodat alles netjes aansluit..

Schoon schip maken met de grootboekkaart

De grootboekkaart is bij uitstek  geschikt om correcties uit te voeren in de boekhouding. Vooral als er, in een periode, herhaaldelijk een verkeerde boeking is gedaan. Het is onmisbaar bij de jaarafsluiting.

Resultatenscherm

De grootboekkaarten kun je vinden in het resultatenscherm. Je opent dat door op de resultaten link in de menu-balk te klikken. De link naar de grootboekkaarten is dan te vinden onder de kop “Rapportages”.

Selectie van de grootboekrekening

In het grootboekkaart-scherm kies je de grootboekrekening die je wilt inspecteren, in een drop-down keuzelijst. Door in de zoekbalk te typen, kun je snel zoeken in de lijst grootboekrekeningen.

Je keuze voor de rekening wordt in de sessie onthouden, zodat je, als je even naar een ander scherm gaat, die niet steeds opnieuw hoeft te doen.

Selecteren van de periode

Je kiest een periode waarvoor je boekingen wil inspecteren. Standaard wordt het huidige jaar, tot de huidige maand, geselecteerd. Als er veel boekingen zijn, helpt het om in te perken op de maanden, zodat het aantal boekingen kleiner wordt.

Zoeken in de grootboekkaart

Het zoeken van de juiste boeking in de grootboekkaart doe je door je zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als dat niet voldoende is, kun je de sorteer-functie van de kolommen gebruiken.

Wijzigen van boekingen via de grootboekkaart

Inkopen aanpassen

Het aanpassen van inkopen doe je het gemakkelijkste vanuit de crediteurenrekening: “16000 Crediteuren (leveranciers)”. fENNA weet het als een boeking het gevolg is van een inkoop.

Als je kiest om een inkoop-boeking te wijzigen, klik je op de regel van de inkoop in de grootboekkaart. Dit opent het inkoop-scherm waar je de aanpassing kunt doen. Je kunt de inkoop-boekingen herkennen aan het icoon in de “code” kolom.

Het icoon in de code-kolom van de grootboekkaart toont aan dat het om een inkoop gaat.

Betalingen voor inkopen op rekening verwijderen

De betalingen voor de inkopen kun je in de grootboekkaart “annuleren”. Dat betekent dat de toewijzing van de betaling aan de inkoop ongedaan wordt gemaakt, dat werkt hetzelfde als in het betalingen-overzicht. Je doet dat door op de vuilnisbak van de betaling te klikken. De betaling herken je aan de icoontje in de “code” kolom.

De grootboekkaart toont betalingen in de code-kolom.

Inkopen verwijderen

Om een inkoop te verwijderen, klik je op het vuilnisbakje van de inkoopregel in de grootboekkaart. Als er een betaling is toegewezen aan de inkoop, wordt die op “onbestemd” gezet.

Als het om een contante inkoop gaat, wordt de betaling samen met de inkoop verwijderd.  Je doet dit vanuit de grootboekkaart voor “kas”, omdat de crediteuren-rekening niet wordt geraakt door contante inkopen.

Factuurbetalingen

Hoewel je de facturen alleen kunt aanpassen vanuit het facturen-overzicht, kun je de betalingen voor de facturen ongedaan maken door in de grootboekkaart voor rekening “14000 Debiteuren (klanten)” door op de vuilnisbak te klikken van de betaling.

De betaling zelf wordt niet verwijderd, alleen de toewijzing aan de factuur wordt ongedaan gemaakt, en de betaal-status van de factuur wordt bijgewerkt.

Gewiste transacties

Om aan de vereisten van de Belastingdienst te voldoen (het bijhouden van een zogenaamd audit trail), worden boekingen in het grootboek in fENNA niet écht gewijzigd of verwijderd, als je een aanpassing of annulering uitvoert.

In plaats daarvan, wordt een “tegenboeking” gedaan, die de oorspronkelijke netto ongedaan maakt. Daarna wordt, als er een wijziging plaatsvindt, een aangepaste nieuwe boeking gemaakt, die de oorspronkelijke vervangt.

De oorspronkelijke boeking, en de tegenboeking worden gemarkeerd als
“gewist”. Je kunt de gewiste boekingen tonen, door in de grootboekkaarten “Toon gewiste transacties” aan te kruisen.

Toon gewiste boekingen in de grootboekkaart

Grootboekkaart exporteren naar excel

Als je een analyse wil doen van de gegevens in de grootboekkaart, kun de die gemakkelijk exporteren naar excel, door op de “export naar Excel” knop te klikken. Houd rekening met het feit dat de filter (van het zoekveld), toegepast wordt op de geëxporteerde gegevens.

Grootboek kaart exporteren

Bankkoppeling

Bankkoppeling

De bankkoppeling haalt automatisch de betalingen op van je bank, zodat je niet steeds een MT-940 bestand hoeft te downloaden, en in te lezen.

Met bankkoppeling automatisch betalingen inlezen én verwerken

De bankkoppeling werkt ieder uur je betalingen bij, en past de verwerkingsregels toe. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gekeken of er betalingen zijn voor openstaande facturen of inkopen, en verwerkt deze als dat kan. 

Hierdoor is je boekhouding gemakkelijker up-to-date te houden. Het gebeurt voor een deel zelfs automatisch!

De eerste keer bankkoppeling gebruiken

Als je de bankkoppeling activeert, wordt de betalingen-geschiedenis opgevraagd bij je bank. De beschikbare geschiedenis gaat bij meeste banken tot 90 dagen terug. Het verwerken van die aanvraag kost de eerste keer enkele dagen.

Even geduld

Het duurt enige dagen voordat de informatie van de betalingen daadwerkelijk binnenkomt bij fENNA. Dit komt omdat de banken doorgaans éénmaal per dag de betalingen doorgeven aan Unfiedpost, en zij ook enige tijd nodig hebben om de data te verwerken.

Het uitfilteren en opmaken van de betalingen kost wat tijd. Tenslotte wordt fENNA  ook éénmaal per dag bijgewerkt. Houd daarom bij elkaar rekening met een dag of drie, vier vertraging voordat de betalingen in fENNA binnenkomen.

Is bankkoppeling voor jou beschikbaar?

De bankkoppeling is beschikbaar voor de volgende Nederlandse banken:

  • Abn Amro
  • ASN Bank
  • ING
  • Knab
  • Rabobank
  • Regiobank
  • SNS Bank
  • Triodos Bank

Voor de andere banken lees je een MT-940 bestand of een csv-bestand in.

Externe dienstverlener

Om met zoveel mogelijk banken, veilig te kunnen koppelen maakt fENNA gebruik van de Europese betalingsinstelling Unifiedpost (https://www.unifiedpost.com/). Niet alleen is de bankkoppeling beschikbaar voor méér banken, maar we kunnen hierdoor ook op de ondersteuning van Unifiedpost rekenen voor jouw bankkoppeling.

Twee keer toestemming geven

Om fENNA je betalingen te laten uitlezen, moet je toestemming geven. Dat is niet alleen netjes, maar ook wettelijk verplicht (en staat heel ingewikkeld op de website van de Europese Bank Autoriteit.) De regelgeving bepaalt dat je aan de “vrager” (bij ons: Unifiedpost), en aan de “verstrekker” (je bank) toestemming moet geven voor het gebruik van je gegevens.

Het is daarom nodig om een account te maken bij Unifiedpost, en aan hen toestemming te geven om betalingsinformatie aan fENNA door te geven. Vervolgens moet je bij je bank aangeven dat Unifiedpost gegevens van jouw rekening mag krijgen.

De toestemming is voor 6 maanden geldig. Na 6 maanden vervalt de koppeling dus automatisch.

Hoe koppel je een bankrekening

In het “Bankafschriften-scherm” waar je de bankmutaties kunt importeren, kun je per bankrekening de bankkoppeling activeren. Je klikt daarvoor op de knop “Koppelen…”. Dat brengt je naar het scherm van UnifiedPost, hier kun je jezelf identificeren door een account aan te maken. Vervolgens kom je op de website van je bank uit, om daar toestemming te geven voor toegang tot je bankgegevens. Hiervoor identificeer je je op de gebruikelijke wijze bij je bank.

Stapsgewijs:

  1. Klik op “
  2. Maak een UnifiedPost account (of log er mee in)
  3. Geef toestemming voor het opvragen van je bankgegevens
  4. Log in bij je bank
  5. Geef toestemming aan je bank voor het aanleveren van bankgegevens aan Unified Post

De bankkoppeling is gereed

Je keert terug in fENNA en ziet de bevestiging van je toestemming.

Europese regels staan toe dat jouw toestemming maximaal 180 dagen geldig is. Daarom zul je zo af en toe de toestemming moeten vernieuwen via de knop Vernieuwen…

De bankkoppeling is gereed.

UnifiedPost account

Een UnifiedPost account is nodig om de koppeling te maken. Het advies voor fENNA gebruikers is om een email-account te maken, of e-Herkenning te gebruiken, maar je mag het natuurlijk zelf weten. UnifiedPost moet geverifieerde gegevens hebben (en zal een activatie—email sturen), zodat het zeker is dat de rechtmatige persoon opdrachten geeft voor het maken of verbreken van de koppeling.

Inloggen op unifiedpost

Meer over PSD2

Lees meer over PSD2 (in het Nederlands) op de website van de Nederlandse bank.

Een verzamelfactuur maken

De verzamelfactuur

Een verzamelfactuur is een factuur die de leveringen (diensten of producten) van meerdere opdrachten ineens in rekening brengt. Het komt wel eens voor dat je klant meerdere offertes, of opdrachtbevestigingen heeft getekend, voor opdrachten die ongeveer gelijktijdig worden uitgevoerd. Met fENNA kun je die gemakkelijk in rekening brengen in één factuur: een verzamelfactuur.

Voordelen

Een verzamelfactuur heeft als voordeel dat je niet alleen minder facturen stuurt. Dat is op zich namelijk zó gebeurd. Het voordeel is dat de klant maar één keer hoeft te betalen, en fENNA maar één betaling hoeft te verwerken. Ook hoef je, als het nodig is, ook maar één herinnering of aanmaning te sturen. Het is dus handig voor jezelf, en elegant naar je klant. De verzamelfactuur moet aan dezelfde eisen voldoen als een gewone.

Hoe maak je een verzamelfactuur

Om een verzamelfactuur te maken, factureer je eerst de eerste factuur. Om te beginnen breng je de eerste opdracht in rekening. Je klikt op “Factureer” in het offerte-overzicht, of je sleept de offerte van het rechter paneel op de factuur. Vervolgens sleep je de tweede offerte op deze factuur. Omdat de klant hetzelfde is, verschijnt er een pop-up. Deze vraagt of je de regels van deze offerte wilt toevoegen aan de factuur, of dat je de factuurregels wil vervangen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je géén verzamelfactuur wilt maken.   Kies voor “Toevoegen”. fENNA plaatst dan de items van de tweede offerte worden onder de bestaande.

Verwijzigingen

fENNA voegt in het referentie-veld het nummer van de tweede offerte toe. Hierdoor is het voor je klant duidelijk is dat de factuur over beide opdrachten gaat.

Offerte status

Als je een verzamelfactuur maakt, zet fENNA beide offertes op “gefactureerd”, zodat je ze niet per ongeluk nog eens in rekening brengt.

Anders combineren

Voor het gemak heeft fENNA de verzamelfunctie ook voor eerdere facturen. Je kunt dus twee eerdere facturen verzamelen in één nieuwe, of een offerte en een eerdere factuur. Wat belangrijk is, is dat de klant dezelfde is. Dat zorgt ervoor dat de pop-up verschijnt, die ervoor zorgt dat je de regels kunt toevoegen (verzamelen). Dus, zolang de klant dezelfde is, kun je combineren.

Een proef-offerte sturen

Proef-offerte sturen? Waarom zou je?

Nou, iedereen kent het wel: je stuurt een belangrijke email en daarná zie je pas die enorme fout staan. Maar het kwaad is al geschied. Daarom is het belangrijk om een proef-offerte te sturen. In de drukkerij-wereld is het gebruikelijk om een proefdruk te maken, en pas grote aantallen te drukken als die is goedgekeurd. Voor je offerte zou je ook zoiets moeten doen, als één van de laatste stappen . Met fENNA kan dat.

De proef-offerte sturen

Als je een offerte maakt, kun je in het verzend-scherm kiezen om een proef-offerte te sturen. Je klikt hiervoor op de “Stuur mij een test”-knop. fENNA slaat de offerte op als concept, en stuurt hem dan naar je eigen email-adres. De mail bevat de tekst bevat die je hebt ingevoerd in het verzend-scherm, zodat je alles kunt controleren.
Een proef-offerte stuur je met de "stuur mij een test"-knop.
Een proef-offerte stuur je met de “stuur mij een test”-knop.

Bijlagen

De proef-offerte staat in de bijlage van de email, zodat je hem kunt bekijken op je pc. Hij heeft nog geen echt nummer. Eventuele andere bijlagen zitten ook bij de email, zodat je die ook kan controleren.

Ondertekenen

In de email staat een knop, die de klant kan gebruiken om online te ondertekenen. Je kunt de knop gebruiken, om de online variant van de proef-offerte te zien. Zo kun je zien hoe je klant de offerte kan ondertekenen, of afwijzen. Écht ondertekenen of afwijzen is niet mogelijk. Dat kan pas als hij definitief gemaakt is.
Je kunt met de proef-offerte zien hoe het ondertekenen eruit ziet, maar je kunt nog niet ondertekenen.
Je kunt met de proef-offerte zien hoe het ondertekenen eruit ziet, maar je kunt nog niet ondertekenen.

Aanpassen

Omdat de offerte als concept is bewaard, kun je hem direct nog aanpassen als dat nodig is, bijvoorbeeld door een omschrijving aan te passen, of een referentie toe te voegen. Vergeet in dat geval niet om nogmaals een proef-offerte te sturen, om te zorgen dat er in de snelheid geen foutjes zijn ontstaan.

Tevreden? Niet doorsturen!

Als de proef- offerte correct is, en de begeleidende email de juiste tekst heeft, moet je hem niet doorsturen. Deze versie kan namelijk niet ondertekend worden. In plaats daarvan, maak je hem definitief in fENNA. Je klant kan hem dan digitaal ondertekenen, zodat de handtekening wordt bewaard op de offerte.

Je boekhouding downloaden

Een archief van je boekhouding downloaden

fENNA gebruikers kunnen een archief van de boekhouding downloaden. Dit archief bestaat uit een grootboekkaart in HTML formaat, voor het gekozen jaar, inclusief verwijzing naar de gekoppelde bijlagen, zoals facturen en de bonnetjes die je met de bonnetjes-app hebt vastgelegd. Ook vind je alle facturen die je hebt gemaakt terug, en de bestanden die nog in het postvak staan, en dus nog niet zijn gekoppeld. Tenslotte zijn de geüploade bankafschriften bijgevoegd, eventuele offertes, en de btw-aangiften.

Niet verplicht

Hoewel het een goed voelt om een afschrift van je boekhouding in eigen beheer te hebben, is het niet verplicht. Zolang je fENNA abonnement loopt, heb je toegang to alles. Er worden dagelijks back-ups gemaakt van fENNA, en de servers van fENNA staan ver boven zee-niveau.

Downloaden in een zip-bestand

Deze documenten worden samengevoegd in een zip-bestand. Door de compressie neemt het minder ruimte in, en is het bovendien in één bestand op te slaan. Met deze functie heb je altijd een afschrift van je administratie, ongeacht of je wel-of-niet met fENNA blijft werken. Je kunt het op je eigen computer opslaan, op een externe harde schijf, of op een cloud opslag-dienst, zoals Dropbox of Google Docs. Je boekhouding downloaden is zó gedaan in fENNA  

Download starten

Je kunt de download starten vanuit Instellingen > download archief. Daar kies je het jaar dat je wil downloaden, en start je het proces. Het kan even duren voordat alle informatie is verzameld, en de download start. Kies “Bestand opslaan”, om ervoor te zorgen dat het opgeslagen wordt in de “Downloads” map. Als je het direct opent wordt het als tijdelijk bestand opgeslagen, in een moeilijk te vinden folder.

Bewaartermijn

De belastingdienst eist dat je je administratie na het einde van het boekjaar nog zeven jaar bewaart (10 jaar voor elektronische diensten, zoals fENNA zelf), voor eventuele nacontrole. Als je een download maakt van je administratie kun je daar simpel aan voldoen.