Btw terug ontvangen? Leuk! Maar die betaling?

Btw terug ontvangen – verwerken van de betaling

Als je Btw terug hebt ontvangen, is dat mooi meegenomen. Je hebt een grote aanschaf gedaan, maar daar nog geen verkoop tegenover staan. Het komt dan vaak goed uit om de Btw terug te krijgen. Een paar weken na de aangifte zal bij het inlezen van de bankafschriften de betaling binnenkomen. Maar als je die gaat verwerken,  zie je de bijbehorende aangifte niet meteen aan de rechterkant staan. Dat komt omdat fENNA voor het gemak bij ontvangsten de facturen toont (waar je normaal gesproken geld voor ontvangt). De Btw aangifte is in fENNA een “inkoop” (normaal gesproken een uitgave). Als je Btw terug krijgt heeft de inkoop een negatief bedrag. Door aan de rechterkant op “Onbetaalde inkopen” te klikken, wordt de Btw aangifte getoond (herkenbaar aan de omschrijving “BTW:….”). Je kunt die eenvoudig met de betaling verrekenen door hem erop te slepen. de Btw aangifte bevindt zich onder de "Openstaande inkopen"

Waarom werkt dat nu zo?

fENNA verwerkt de Btw aangifte als een inkoop om de betaalstatus van de aangifte bij te houden, als een inkoop. Het aangegeven bedrag blijft in fENNA als “te betalen Btw” staan, totdat de betaling is verwerkt. Andere pakketten gaan er voor het gemak vanuit dat je, als je (administratiekantoor) de Btw aangegeven hebt, je ook direct betaalt. Dat is een goed idee, maar niet altijd waar. Door de aanpak van fENNA kun je in het Dashboard altijd precies zien hoeveel Btw je nog moet betalen, ongeacht of er al een aangifte is gedaan of niet. Of, zoals in dit geval, hoeveel je nog terug krijgt. Dit helpt je om ervoor te zorgen dat je voldoende geld hebt om de Btw op tijd te betalen. Dat scheelt weer boetes en gedoe. Als je nieuwsgierig bent kun je op we website van de Belastingdienst zien wat de ze doet bij te laat betalen (link).

Betalingen ongedaan maken of corrigeren

Betalingen overzicht

Stel, je hebt een betaling verkeerd verwerkt, en je wil die corrigeren. De snelste manier is dan om in het betalingenoverzicht de verwerking te annuleren, en opnieuw te verwerken. Ga daarvoor eerst naar het betalingen-scherm, vanuit het menu. Kies in dat scherm voor “betalingen overzicht”.                         In het betalingen overzicht zoek je de betaling op die je wilt corrigeren. Klik bij die betaling op de vuilnisbak om de verwerking te annuleren. Als de betaling is gebruikt
  1. om een factuur te betalen wordt de factuurbetaling ongedaan gemaakt.
  2. om een inkoop te betalen wordt die betaling ongedaan gemaakt én de inkoop geannuleerd (tenzij de inkoop in delen is betaald).
  3. voor iets anders (bijvoorbeeld privé-opname of loonbetaling) wordt dat ongedaan gemaakt.
De betaling is nu weer toegewezen aan “te verwerken betaling”. Door nogmaals op de regel te klikken opent het verwerkingsscherm, en kan de betaling opnieuw worden verwerkt.  

Joepie, factuur betaald!

Factuur betaald, fENNA bijwerken

Het versturen van een factuur is prettig, maar die betaald krijgen is nóg beter. Dan kun je de status van die factuur gaan bijwerken. Als fENNA dat niet al gedaan heeft voor je.

Automatisch verwerken, hoe gaat dat dan?

fENNA vergelijkt binnenkomende betalingen met openstaande facturen. Dat doet ze op 3 punten: bedrag, wederpartij en factuurnummer. Als 2 van de drie overeenstemmen, wordt de betaling verwerkt als betaling voor die factuur. Dus: als een betaling binnenkomt waarbij het nummer van een openstaande factuur staat vermeld, èn het bedrag komt overeen, dan is dat voor fENNA aanleiding om die factuur op betaald te zetten. Bovendien wordt het IBAN-nummer gekoppeld aan de klant, om in de toekomst identificatie eenvoudiger te maken. Als vervolgens een bekende klant een betaling doet, maar een foutje maakt in het factuurnummer, vergeeft fENNA dat als in ieder geval het bedrag klopt. Als klant en factuurnummer kloppen ,maar het bedrag niet, neemt fENNA aan dat het om een deelbetaling gaat, en verwerkt ze die op die manier.

Met de hand

Als een binnenkomende betaling niet herkend wordt als een factuurbetaling (dat kan natuurlijk gebeuren), zul je die met de hand moeten verwerken. Dat is niet moeilijk. Je kiest onder openstaande facturen de factuur waarvoor de betaling is bedoeld, en sleept die in het betalingenscherm. Alles wordt voor je ingevuld, en je klikt op de groene knop om te verwerken. Dat is dat. Als je geld ontvangt van een retour-inkoop, klap je “openstaande inkopen” open, om die te vinden, en doe je hetzelfde. Mocht er een fout zijn ontstaan, dan kun je dat eenvoudig ongedaan maken. Zie hiervoor “Factuurbetaling ongedaan maken“.

Inkopen

Voor openstaande inkopen wordt dezelfde methodiek gehanteerd.

Factuurbetaling ongedaan maken

Soms vergis je je bij het verwerken van een betaling, en heb je een verkeerde factuur of inkoop toegewezen. Kan gebeuren. Maar dat wil je wél terugdraaien. Voor facturen ga je hiervoor naar het klantoverzicht: eerst open je het facturen-scherm, en aan de linkerkant staat onderaan het lijstje met status-filters: “klantoverzicht”. Als je hierop klikt, worden de gefactureerde klanten getoond, met per klant het bedrag dat in rekening is gebracht, én het bedrag dat is betaald. Klap de regel van de klant uit, van de factuur die per ongeluk is “betaald”. Er staat per factuur één regel per factuur, met de status, het factuurnummer de factuurdatum en het factuurbedrag. Zoek daar de factuur waar het om gaat. Voor iedere factuur worden de betalingen getoond waarmee is voldaan, met de betaaldatum. Er staat een vuilnisbakje achter. Door op de vuilnisbak te klikken wordt:
  1. De betaling weer teruggezet naar “Te verrekenen bedragen”, en komt deze terug in het betalingenscherm.
  2. De factuur wordt teruggezet op “open”, of “gedeeltelijk betaald”, afhankelijk van de situatie.
Voor inkopen ga je naar het leveranciers-overzicht op dezelfde plaats, en werkt alles hetzelfde, maar dan voor inkoopfacturen en hun betalingen.    

Gratis Incasso-diensten bij fENNA

We hebben in fENNA herinnering- en aanmaanfuncties ingebouwd, die vriendelijk en correct zijn opgesteld, maar ook juridisch onderbouwd. Voor zo’n brief  alléén betaal je soms wel 10 Euro (maar niet bij ons :) ).

Met onze partner Excellent Incasso hebben we daarom de afspraak dat, bij het uitblijven van de betaling, ieder jaar één incasso-dossier gratis bij hen kan worden ingediend. Dat scheelt nóg eens 25 Euro!

Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

  1. De klant heeft echt niet betaald
  2. De herinnering én de aanmaning zijn vanuit fENNA verstuurd
  3. De aanmaning is meer dan 14 dagen geleden verstuurd

Om het je gemakkelijk te maken hebben we het e-mailadres van Excellent Incasso klaargezet voor de overdracht van het dossier.

Gemakkelijk, met fENNA.

Herinneren en aanmanen

Zie in dit artikel hoe het herinneren en aanmanen werkt.