Betalingen ongedaan maken of corrigeren

Betalingen overzicht

Stel, je hebt een betaling verkeerd verwerkt, en je wil die corrigeren. De snelste manier is dan om in het betalingenoverzicht de verwerking te annuleren, en opnieuw te verwerken. Ga daarvoor eerst naar het betalingen-scherm, vanuit het menu. Kies in dat scherm voor “betalingen overzicht”.                         In het betalingen overzicht zoek je de betaling op die je wilt corrigeren. Klik bij die betaling op de vuilnisbak om de verwerking te annuleren. Als de betaling is gebruikt
  1. om een factuur te betalen wordt de factuurbetaling ongedaan gemaakt.
  2. om een inkoop te betalen wordt die betaling ongedaan gemaakt én de inkoop geannuleerd (tenzij de inkoop in delen is betaald).
  3. voor iets anders (bijvoorbeeld privé-opname of loonbetaling) wordt dat ongedaan gemaakt.
De betaling is nu weer toegewezen aan “te verwerken betaling”. Door nogmaals op de regel te klikken opent het verwerkingsscherm, en kan de betaling opnieuw worden verwerkt.  

Joepie, factuur betaald!

Factuur betaald, fENNA bijwerken

Het versturen van een factuur is prettig, maar die betaald krijgen is nóg beter. Dan kun je de status van die factuur gaan bijwerken. Als fENNA dat niet al gedaan heeft voor je.

Automatisch verwerken, hoe gaat dat dan?

fENNA vergelijkt binnenkomende betalingen met openstaande facturen. Dat doet ze op 3 punten: bedrag, wederpartij en factuurnummer. Als 2 van de drie overeenstemmen, wordt de betaling verwerkt als betaling voor die factuur. Dus: als een betaling binnenkomt waarbij het nummer van een openstaande factuur staat vermeld, èn het bedrag komt overeen, dan is dat voor fENNA aanleiding om die factuur op betaald te zetten. Bovendien wordt het IBAN-nummer gekoppeld aan de klant, om in de toekomst identificatie eenvoudiger te maken. Als vervolgens een bekende klant een betaling doet, maar een foutje maakt in het factuurnummer, vergeeft fENNA dat als in ieder geval het bedrag klopt. Als klant en factuurnummer kloppen ,maar het bedrag niet, neemt fENNA aan dat het om een deelbetaling gaat, en verwerkt ze die op die manier.

Met de hand

Als een binnenkomende betaling niet herkend wordt als een factuurbetaling (dat kan natuurlijk gebeuren), zul je die met de hand moeten verwerken. Dat is niet moeilijk. Je kiest onder openstaande facturen de factuur waarvoor de betaling is bedoeld, en sleept die in het betalingenscherm. Alles wordt voor je ingevuld, en je klikt op de groene knop om te verwerken. Dat is dat. Als je geld ontvangt van een retour-inkoop, klap je “openstaande inkopen” open, om die te vinden, en doe je hetzelfde. Mocht er een fout zijn ontstaan, dan kun je dat eenvoudig ongedaan maken. Zie hiervoor “Factuurbetaling ongedaan maken“.

Inkopen

Voor openstaande inkopen wordt dezelfde methodiek gehanteerd.

Factuurbetaling ongedaan maken

Soms vergis je je bij het verwerken van een betaling, en heb je een verkeerde factuur of inkoop toegewezen. Kan gebeuren. Maar dat wil je wél terugdraaien. Voor facturen ga je hiervoor naar het klantoverzicht: eerst open je het facturen-scherm, en aan de linkerkant staat onderaan het lijstje met status-filters: “klantoverzicht”. Als je hierop klikt, worden de gefactureerde klanten getoond, met per klant het bedrag dat in rekening is gebracht, én het bedrag dat is betaald. Klap de regel van de klant uit, van de factuur die per ongeluk is “betaald”. Er staat per factuur één regel per factuur, met de status, het factuurnummer de factuurdatum en het factuurbedrag. Zoek daar de factuur waar het om gaat. Voor iedere factuur worden de betalingen getoond waarmee is voldaan, met de betaaldatum. Er staat een vuilnisbakje achter. Door op de vuilnisbak te klikken wordt:
  1. De betaling weer teruggezet naar “Te verrekenen bedragen”, en komt deze terug in het betalingenscherm.
  2. De factuur wordt teruggezet op “open”, of “gedeeltelijk betaald”, afhankelijk van de situatie.
Voor inkopen ga je naar het leveranciers-overzicht op dezelfde plaats, en werkt alles hetzelfde, maar dan voor inkoopfacturen en hun betalingen.    

Gratis Incasso-diensten bij fENNA

We hebben in fENNA herinnering- en aanmaanfuncties ingebouwd, die vriendelijk en correct zijn opgesteld, maar ook juridisch onderbouwd. Voor zo’n brief  alléén betaal je soms wel 10 Euro (maar niet bij ons :) ).

Met onze partner Excellent Incasso hebben we daarom de afspraak dat, bij het uitblijven van de betaling, het incasso-dossier gratis bij hen kan worden ingediend. Dat scheelt nóg eens 25 Euro per keer!

Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

  1. De vordering (factuur) is uit 2017
  2. De klant heeft echt niet betaald
  3. De herinnering én de aanmaning zijn vanuit fENNA verstuurd
  4. De aanmaning is meer dan 14 dagen geleden verstuurd
Om het je gemakkelijk te maken hebben we het e-mailadres van Excellent Incasso klaargezet voor de overdracht van het dossier. Gemakkelijk, met fENNA.

Geen factuur, wel omzet?

Als je bedrijf omzet maakt waarvoor geen factuur in fENNA is gemaakt, krijg je geld binnen dat je niet aan een factuur kunt toewijzen. Dat is geen probleem voor fENNA. Je kiest het type omzet dat er bij hoort (21%, 6% of 0% btw, of een andere vorm) en wijst de betaling daaraan toe. Je geeft aan dat het géén inkoop is (het is namelijk verkoop), en je vergeet niet het contact in te vullen. fENNA rekent automatisch de btw uit en werkt de boekhouding bij. Als je omzet steeds van dezelfde rekening komt (een kassa, of een uitbetalingen van een webshop) kun je een verwerkingsregel maken, dan gaat het allemaal vanzelf. Voor de Belastingdienst is het belangrijk dat je de oorspronkelijke facturen bewaart. Je kunt die ook als bijlage toevoegen in fENNA. Lekker veilig in de Cloud!