Handig met fENNA
Hoe je snel profijt hebt van fENNA.
Dynamische teksten in je factuur
Facturen inplannen
Als je facturen hebt ingepland om regelmatig te laten versturen, heb je het voordeel dat je niet steeds handmatig je facturen hoeft te maken (hoe eenvoudig dat ook is). Je weet dat fENNA de facturen op tijd verstuurt, hoe druk je zelf ook bent. Dat is handig. En met dynamische teksten worden ze nog beter.Dynamische teksten
In de factuur worden dynamisch teksten, zoals de betaaldatum, het factuurnummer en het IBAN nummer standaard ingevoegd in de afsluitende tekst. Maar er kan meer. Speciaal voor periodiek factureren is het ook mogelijk om tijdsaanduidingen dynamisch toe te voegen. De maand-aanduidingen hanteren de taal van de factuur (dus Nederlands, Engels, Duits of Frans).Wat betekent dat?
Het betekent dat je “placeholders” (variabelen) in de factuurtekst kun invoegen, die, op het moment van het genereren van de factuur omgezet worden in passende tekst. Zo kun je de naam van de huidige of de vorige maand invoegen, of de huidige datum, of het jaartal van volgend jaar. Bijvoorbeeld kun je, in plaats van “maandelijkse bijdrage”, de tekst “bijdrage juni” (of welke maand ook van toepassing is) gebruiken, in plaats van “jaarabonnement”, de tekst “abonnement 21-6-2019 tot 21-6-2020”. Hierdoor is het voor je klanten veel duidelijker waar de factuur voor is.Waar kun je dynamische teksten gebruiken?
Je kunt de tijdsaanduidingen op best veel plekken gebruiken (zie in dit filmpje hoe dat ook weer werkt met die teksten). De dynamische teksten zijn te gebruiken in:- De inleiding van de factuur
- De referentie van de factuur
- Artikel-namen
- De omschrijvingen van de factuurregels
- Het onderwerp van de email waarin de factuur wordt verstuurd
- De tekst van de email waarin de factuur wordt verstuurd
Hoe je dat doet
Je voegt één (of meer) van onderstaande “placeholders”, naar behoefte, in de genoemde plaatsen in, om de teksten te laten genereren. De tijdsaanduidingen zijn relatief ten opzichte van de datum dat de factuur wordt gemaakt.Datums
(in formaat d-m-jjjj, bijvoorbeeld 12-6-2019, en in het Engels m/d/jjjj, 6/12/2019)- {:datum_vandaag:} verandert in de huidige datum (op het moment van genereren), in formaat dd-mm-jjjj (of mm/dd/jjjj wanneer de factuur in het Engels is gesteld)
- {:datum_volgende_maand:} verandert in de datum over één maand
- {:datum_volgend_jaar:} verandert in de datum over één jaar
- {:datum_vorige_maand:} verandert in de datum één maand geleden
- {:datum_vorig_jaar:} verandert in de datum één jaar geleden
Maanden
(als tekst, dus “juni”, of het Engelse, Duitse of Franse equivalent):- {:deze_maand:} verandert in de huidige maand
- {:volgende_maand:} verandert in de volgende maand
- {:maand_na_volgende:} verandert in de maand ná de volgende (dus in juni wordt het “augustus”)
- {:vorige_maand:} verandert in de vorige maand
- {:maand_voor_vorige:} verandert in de maand voor de vorige (dus in juni wordt het “april”)
Jaren
Deze “placeholders” geven het jaartal weer.- {:dit_jaar:} verandert in het jaartal (bijvoorbeeld 2019)
- {:volgend_jaar:} verandert in het jaartal van volgend jaar
- {:vorig_jaar} verandert in het jaartal van vorig jaar
Meerdere administraties in fENNA
Duizendpoten
Er zijn veel ondernemers die meerdere bedrijven runnen. Duizendpoten noemen we dat ook wel. Het is dan prettig als die allemaal vanuit één systeem zijn te administreren. Of het nu gaat het om een holding, waar op zich niet veel gebeurt, of een compleet aparte activiteit, met een eigen dynamiek. Slimme duizendpoten hebben meerdere administraties in fENNA.Een administratie toevoegen
Je hoeft niet twee keer een account te maken, en twee wachtwoorden te onthouden. In plaats daarvan, vraag je gewoon bij “Instellingen > abonnement” een extra administratie aan voor een Kamer van Koophandels-nummer. Deze video toont hoe je dat doet.Bijlagen en bonnetjes-app
De bijlagen die je doorstuurt vanuit je email, upload in fENNA, en de foto’s die je met de bonnetjes-app maakt, kun je gebruiken in alle administraties. Dat wil zeggen, je kunt ze toevoegen aan facturen of inkopen die je in één van deze maakt. Ze zijn daarvoor toegankelijk in alle administraties die je voor je account hebt.Meerdere administraties in fENNA, met gescheiden boedels
De bijlagen in het postvak zijn de enige gegevens die gedeeld worden tussen de administraties. De betalingen, bankrekeningen, verwerkingsregels, inkopen, facturen en contacten zijn allemaal gescheiden. Dat houdt het zuiver, en overzichtelijk. Je hebt natuurlijk wel kans dat je een contact twee keer moet aanmaken. Maar dat is dan ook weer supersnel gebeurd.Goedkoper, of in ieder geval niet duur
Het toevoegen van een extra account is niet alleen handiger, maar ook goedkoper dan een apart fENNA Compleet account. En als je fENNA facturatie gebruikt, valt de prijs ook behoorlijk mee. Kosten hebben we tenslotte allemaal genoeg.Betalingsverwerking – handig met fENNA
Betalingsverwerking gemakkelijk gemaakt
Het verwerken van betalingen is in fENNA het belangrijkste wat je doet, op het factureren na. De Betalingsverwerking is voor een gedeelte geautomatiseerd, maar je zult het betalingen-scherm toch regelmatig nodig hebben. In het betalingen-scherm kies je de bestemming van de betaling. Daarmee wordt de boekhouding bijgewerkt. Als de betaling gebruikt is voor een inkoop, maakt fENNA die op de achtergrond ook aan. Je kunt direct de PDF van de inkoop-factuur bijvoegen. En de inkoop later bij “Inkopen” terugvinden. Je laat fENNA een inkoop aanmaken door een Btw-percentage te kiezen. Als de inkoop-factuur meerdere Btw-tarieven heeft, verdeel je het betaalde bedrag. Gebruik daarbij de waarde inclusief Btw in de uitsplitsing.De Btw-code
fENNA bepaalt voor bijna 80% van de bestemmingen welke Btw-code erbij hoort. Automatisch. Dat gaat alvast goed. Als er meerdere mogelijkheden zijn, stelt fENNA er één voor, maar moet je zelf controleren of het klopt, en eventueel veranderen. Als je niet zeker bent over hoe het zit met de Btw, kijk dan eens op de website van de Belastingdienst.Buitenlandse leveranciers
Let op dat voor buitenlandse leveranciers een nultarief geldt voor de Btw. fENNA werkt daar mee, maar het betekent wel dat in het adres van het contact het juiste land moet worden aangegeven.Niet Btw-plichtig
Als je niet Btw-plichtig bent, houdt fENNA daar ook rekening mee. Voor inkopen wordt de 0% Btw-code gekozen. Voor andere betalingen natuurlijk gewoon “geen inkoop”.Hoe werkte het ook weer?
We hebben vastgesteld dat het scherm voor het verwerken van betalingen het lastigste is, van heel fENNA. Ondanks dat er video’s beschikbaar zijn over hoe het ook weer werkt, kan het best zijn dat je even bent vergeten hoe het ook weer zat. Om je in die gevallen te helpen, hebben we een functie toegevoegd, die instructies geeft over hoe de betaling te verwerken. Deze instructies verschijnen op het moment dat de verwerking “stokt”, en zijn bedoeld om je te wijzen op de drie zaken om in te voeren:- Contact
- Bestemming
- Btw-code (wordt in veel gevallen automatisch gedaan)